Jistě to znáte. Jako podnikatel/ka neustále narážíte na svoji konkurenci a v některých oblastech je opravdu těžké prorazit. Co vám ale opravdu vyniknout dá, co vás vystrčí nad vaši konkurenci, je kvalitní profesní, brand nebo business portrét. Vaše image tak může vyniknout na přesyceném trhu právě díky vaší tváři. Když říkám „Buďte tváří vaší značky“, tak vím, o čem mluvím.
"Buďte tváří vaší značky"
Není to pro každého jednoduché, ale můžete se to naučit. Používání starých nebo neprofesionálních portrétů úplně zbytečně brání růstu vašeho podnikání. Jako profesionální fotografka jsem spolupracovala s mnohými z vás na vytváření dokonalého portrétu a sestavila jsem základní tipy, jak takového skvělého portrétu dosáhnout. V dnešním digitálním světě se prostě musíte ukázat. Pomocí mých tipů, které vás provedou krok za krokem, toho dosáhnete celkem snadno.
Proč vlastně potřebujete vlastní profesní neboli business portrét?
Protože Vás podle něj najdou Vaši zákazníci! Můžete tvrdě pracovat na svých sociálních sítích, ale ve finále pokud neukážete svoji tvář, tak vás většina vašich potenciálních klientů nerozpozná od konkurence.
Na prvním dojmu opravdu záleží
Studie ukazují, že lidé zhodnotí to, zda jste sympatická/ý za 1/10 sekundy. Tento první dojem pak můžou změnit už jen dlouhodobé vztahy. V případě vaší firmy pak takový první dojem může mít hodnotu tisíců či desetitisíců korun – pokud se povede.
Konkurence
Co vás odlišuje od vašich konkurentů? Je to Vaše schopnost vyjednávat, kterou klientovi ušetříte peníze nebo speciální služba, kterou nabízíte? Možná jde o konkrétní proces, ve kterém je vaše nabídka zaobalena. Zkuste se nad tím pořádně zamyslet a umět na první dobrou vypíchnout to, co je ta vaše speciální přidaná hodnota.
Co teda udělat pro krásný business portrét?
1. Ujasněte si, co přesně chcete vašim klientům sdělit
Co je to, co ostatní nemají? Co vás odlišuje od konkurence? Máte jasně definovaného svého ideálního klienta? Víte, ke komu promlouváte? Když budeme plánovat focení, tak se Vás budu ptát i na tyto věci. A proč? Protože je rozdíl, k jakému publiku mluvíte. Pokud jste třeba realitní makléř/ka, tak budete chtít ukázat klientovi jiné prostředí, než třeba cvičitel/ka jógy. Zamyslete se tedy, nad tím: Kdo je váš klient a jaké je Vaše sdělení, které mu chcete doručit.
Najděte inspiraci. Nejjednodužší cesta, jak Vašemu fotografovi sdělit, jak by měly vaše fotografie působit je, najít inspirativní obrázky. Osobně doporučuju pinterest, což je neomezená studnice inspirace i pro mě, hledat ale můžete prakticky kdekoliv. Nemusíte se ale bát, že by fotograf chtěl zkopírovat fotky, které mu ukážete. Jde opravdu jen o přiblížení Vaší představy o výsledku.
2. Najděte si fotografa, který Vám sedí
Asi každý z nás má kamaráda nebo člena rodiny, který má celkem ucházející zrcadlovku nebo dobrý telefon a který rád ve volném čase fotí.
Pro to, abyste měli opravdu kvalitní a ne jen business portrét ale nestačí mít ucházející techniku. Jde spíš o práci se světlem a v neposlední řadě o práci s modelem (tedy s Vámi). Věřte mi, že jedním z důvodů, proč jste zatím neměli dobrou fotku je i to, že Vás prostě někdo „cvakl“.
O cvakání to ale není. Profesionální fotograf vám poradí co na sebe, řekne vám, jak si máte stoupnout nebo co můžete dělat s rukama, taky vás ale dokáže uvolnit. Dokáže odhadnout, kdy přestat fotit a dát vám chvilku pauzu a kdy naopak znovu zkusit zachytit vaši osobnost.
Proto, než začnete pracovat s vaším kamarádem se zrcadlovkou, se ujistěte, že jste od něj viděli dost fotek a jeho práce Vás oslovuje a líbí se Vám.
Jak vlastně najít fotografa?
Nejjednodužší způsob, jak najít vhodného fotografa je poptat se u známých nebo obchodních partnerů. A pokud se Vám nedaří, tak prostě zadejte do google „profesní fotograf“, „profesní portrét“, „brand fotografka“, „business portrét“ apod.
Jakmile někoho „předvyberete“, tak nezapomeňte důkladně projít jeho portfolio a recenze klientů. Ceny za profesionální portréty se můžou velmi lišit, nedejte se ale odradit vyšší cenou. Jde o investici do vašeho podnikání, která se Vám vždycky vyplatí.
3. Kam se jít fotit?
Teď už víte, co chcete sdělit svým klientům a našli jste toho správného fotografa, tak ho můžete požádat o pomoc s hledáním vhodného místa k focení. Nezapomeňte, že pozadí na Vašich fotkách bude součástí sdělení Vašim klientům.
Zde je několik mých oblíbených míst:
- Kavárny
- U vás doma
- V domácnosti (kterou zinscenujeme v ateliéru)
- V ateliéru
- Ve měste (ulice, obchody, zajímavá architektura)
- V přírodě
U business portrétů dbám vždy na to, aby pozadí bylo rozostřeno a tak jen drobně dokreslovalo atmosféru na fotce, přitom ale pořád pomáhalo zprostředkovat informace o Vás a vaší značce.
4. Co si obléct na focení?
Každý má svůj styl oblékání, ale pokud se budete držet jednoduchých tipů, bude pro Vás výběr oblečení hračkou. Osobně doporučuju svým klientům přinést na focení 3-4 sady kombinovatelného oblečení, které ho vystihují a ve kterém se cítí dobře. Jde o to, abyste i ve výběru portrétu pak měli na výběr a fotky byly co nejvíce rozmanité.
Sebejistota by z vás jako podnikatele/ky měla jít cítit, proto si vyberte takové oblečení, ve kterém se cítíte sebevědomě. Uvidíte, že to i na fotkách půjde poznat. Takovým jednoduchým pravidlem, kterého se můžete držet je: „Oblečte se tak, jak byste se oblékli na schůzku s klientem“.
A co barvy?
Jak je to s barevností u business portrétu? Já osobně doporučuju se držet jednobarevných kousků, vyhýbat se příliš výrazným vzorům a potiskům. Chceme přece, abyste na fotce zaujal/a Vy a ne Váš svetr.
Pokud plánujete využít služby vizážistky a kadeřnice, pak nezapomeňte, že byste na Vašem portrétu pořád měla vypadat jako VY. Správně udělaný make-up způsobí, že budete vypadat jako učesanější verze vašeho každodenního života, aniž byste vypadal/a jako někdo jiný.
5. Co udělat pro vaši nejlepší profilovou fotografii v den focení
Den před focením se vyhněte nadměrnému slunění. Večer jděte brzo spát a vyhněte se alkoholu, abyste na druhý den vypadali opravdu odpočatě. Připravte si vše s předstihem, ať nejste před focením ve stresu.
Na všech fotkách se snažte usmívat. Klidně to i trochu přehánějte. Fotka totiž toho úsměvu vždycky trochu odkrojí. Studie ukazují, že úsměv vyvolává v lidech pocity vřelosti, přístupnosti a kompetence. To zase zvyšuje pravděpodobnost, že vás vaši klienti osloví. A o to nám jde. Klidně procvičujte svůj úsměv v zrcadle, zkuste tzv. tichý smích nebo střídejte smích a uvolněnou tvář, aby váš úsměv nepůsobil moc křečovitě.
Narovnejte se
Stůjte zpříma. Budete působit důvěryhodněji. Zbavte se dvojité brady tím, že hlavu předsunete mírně dopředu a dolů nebo vyzkoušejte trik s přiložením jazyka na horní patro. Zkuste si to opět nacvičit v zrcadle a uvidíte, co bude fungovat právě vám.
Uvolněte se důvěřujte svému fotografovi. Pokud jste si ho vybrali, tak se vám jeho fotky líbí a je tak pravděpodobné, že vás provede dobře i vaším focením.
6. Na co nezapomenout po focení
Nezapomeňte vyměnit vaši současnou fotografii za váš nový business portrét a nechte váš portrét pomáhat vám přitáhnout nové klienty. Kde všude byste měli fotku změnit:
- Webové stránky
- V podpisu emailu
- V podpisu vašich marketingových emailů
- Na různých profesních platformách
Klidně si vygooglujte vaše jméno, abyste se ujistili, že jste opravdu na nic nezapomněli.
Doufám, že Vám těchto 6 tipů ušetří stresy s vaším business focením. Pokud byste hledali portrétního fotografa v Praze a okolí nebo v Hodoníně a okolí, budu ráda, když se spojíme. Na moje portfolio se můžete podívat zde. Budu také ráda, pokud mě budete sledovat na mém instagramu, facebooku nebo linkedinu.